]]>
 

Thursday, July 07, 2005 

اشكالات تي تك بر طرف شده است

سلام دوستان عزيز
با توجه به خواست شما مبني بر ترجيح انتشار مطالب درفضاي خصوصي اينجانب و تلاش دوستان هاستيران، ظاهراً مشكلات سايت تي تك مرتفع شده و كما في السابق در آدرس www.ttak.fafzali.com در خدمت شما هستيم.،


Wednesday, July 06, 2005 

تهران در تهديد شن هاي روان

بيابان .. تي تك2

گفتگو با دكتر محمد طاهر نظامي

روز 27 خرداد ( 17 ژوئن) روز جهاني مبارزه با بيابان بود. كشورهايي كه دست به گريبان آسيب هاي ناشي از بيابان و توفان هاي شن هستند، هر سال در اين روز در سطح ملي، منطقه اي و جهاني نشست هايي را تشكيل مي دهند. اهميت موضوع چنان زياد است كه بزرگ ترين نشست رهبران كشورهاي جهان در تاريخ، در سال 1994 در برزيل تشكيل شد تا راهكارهاي مبارزه با پديده بيابان ها بررسي شود. كنوانسيوني در اين نشست بزرگ به امضاي رهبران كشورها رسيد و از آن سال 17 ژوئن به نام روز جهاني مبارزه با بيابان ناميده شد. كشور ما هم از آنجا كه در منطقه خشك جهان واقع است و همه ساله خسارات و زيان هاي فراواني را از توفان هاي شن متحمل مي شود، از پيشگامان مبارزه با پديده بيابان و مبارزه با توفان هاي شن است.

دكتر محمد طاهر نظامي، كارشناس برجسته مسايل محيط زيست كه خود زماني مسئوليت طرح تثبيت شن هاي روان را بر عهده داشت، مي گويد: «در كشور ما حدود 6 تا 12 ميليون هكتار نقاط بحراني بياباني است كه بايد به سرعت براي مهار آن اقدام كنيم.» وي كه فارغ التحصيل دانشگاه نانسي فرانسه است و بيش از 35 سال سابقه تدريس در دانشگاه و مديريت اجرايي در سطوح مختلف سازمان جنگلداري و سازمان هاي مرتبط را دارد، نقطه قوت كار در اين زمينه را مردمي بودن طرح تثبيت شن هاي روان مي داند، اما اين استاد دانشگاه معتقد است مديريت ناكارآمد و استفاده نكردن بهينه از كارشناسان بر روند رو به رشد و بازده كار تاثير گذاشته است. آنچه در پي مي آيد گفت وگوي اختصاصي حيات نو اقتصادي با عضو هيئت علمي دانشگاه آزاد اسلامي كرج است.

•با تعريفي از بيابان سئوال خود را شروع مي كنيم.
براي بيابان تعريف هاي مختلفي شده است مثلا دانشمندان گياه شناس معتقدند بيابان ها مناطقي هستند كه داراي فقر شديد پوشش گياهي هستند، يعني از لحاظ تنوع گونه اي و تراكم گياهي بسيار بسيار فقير و در سطح پايين هستند اما زمين شناسان مي گويند بيابان منطقه اي است كه هم از نظر پوشش گياهي فقير است و هم داراي انواع فرسايش هاي بادي و آبي است. بالاخره اكولوژيست ها معتقدند، بيابان ها اكوسيستم هايي هستند كه توليد نسوج گياهي به حداقل مي رسد يعني از نظر توليد انرژي شيميايي فقير هستند. در اين بين يك تعريف شاعرانه اي هم از بيابان ها داريم. بيابان ها مناطقي هستند كه آب آنها راكد و خاكشان روان است. در مناطق سيستان و ديگر مناطق توفان خيز ما اين مسئله آشكار است. آب هاي راكد و شن ها و خاك هاي روان مشخصه هاي اين مناطق است. در يك جمع بندي كلي بايد گفت كه خاك هاي عرصه هايي كه قوه بارخيزي يا توليد را به دليلي از دست مي دهند، يا خيلي پايين مي آيند بيابان نام دارند. بنابراين لازم نيست كه اين مناطق در مدار خشك زمين قرار گيرند. ما در مناطق شمالي كشورمان در دشت گرگان و يا در دشت تركمن صحرا پديده بيابان زايي را داريم. بنابراين بيابان زايي مي تواند در يك تعبير كلي و فراگير از حوزه هاي خشك جهان هم فراتر برود.

• اشاره به مدار خشك جهان كرديد، اين مدار كجا واقع است؟ معروف ترين بيابان هاي جهان كدامند؟
ما يك كمربند خشكي در جهان داريم كه بين عرض هاي 19 تا 39 درجه شمالي و جنوبي كره زمين قرار دارد. كمربند خشك دنيا در مناطقي واقع هستند كه در اين مناطق بارش ها خيلي اندك و فصلي است و پخش نامناسب دارند. در بخش هايي از آسيا، آمريكاي جنوبي حتي آمريكاي شمالي بخش هايي از جنوب اروپا و شمال آفريقا مناطق بزرگي هستند كه از آن به عنوان بيابان هاي بزرگ جهان ياد مي كنند. صحراي آفريقا، صحراي «كالاهاري» درآمريكاي جنوبي، صحراي «قره قوم» و صحراي «گبي» در مغولستان، بزرگ ترين مناطق بياباني جهان هستند.

• زيان هاي بيابان زايي در سال در جهان چقدر است، آمار در مورد كشورمان چه رقمي را نشان مي دهد؟
زيان بيابان ها در سطح جهان بين 45 تا 50 ميليارد دلار است و يك پنجم جمعيت جهان در آسيب بيابان ها هستند. در ايران آمار دقيقي نداريم اما در هر ثانيه 350 مترمربع جنگل تخريب مي شود و 450 مترمربع مرتع از بين مي رود.

• سطح بيابان جهان چقدر است؟ اصولا عامل پيشروي بيابان ها چيست؟ هدف از تشكيل كنوانسيون جهاني بيابان چه بوده و ايران در اين خصوص چه نقشي داشته است؟
سطح بيابان هاي جهان تقريبا چهار ميليارد هكتار است. متاسفانه در حدود شصت ميليون هكتار در سال به وسعت بيابان هاي جهان اضافه مي شود و اين به دو دليل اتفاق مي افتد نخست عوامل طبيعي و بعد عوامل انساني. بهره برداري غلط انسان ها از طبيعت بيشترين لطمه را به طبيعت وارد كرده است و مهم ترين عامل پيشروي بيابان ها شده است. حدود يك پنجم جمعيت كره زمين تحت تاثير زيان هاي ناشي از بيابان ها هستند. كم آبي، بي خانماني، فرسايش بادي، متروك شدن روستاها، از بين رفتن مزارع، پر شدن كانال هاي آبي و... خسارات و زيان هايي است كه ساكنان بيابان ها متحمل مي شوند. به همين دليل در سال 1994 يك كنفرانس بين المللي از سران كشورهاي جهان در شهر ريودوژانيرو پايتخت برزيل تشكيل شد. گفته مي شود اين بزرگ ترين نشست سران كشورهاي جهان در طول تاريخ در كره خاكي بوده است. عنوان اين نشست بزرگ «رابطه انسان و طبيعت» بود. در اين نشست بزرگ بيابان زدايي و تخريب زمين، راهكارهاي بهره برداري از زمين مورد بررسي قرار گرفت و پديده مبارزه با بيابان زدايي براي نخستين بار مطرح و پي ريزي شد و كنوانسيون بيابان زدايي نيز به تصويب سران كشورهاي حاضر در اين كنفرانس رسيد. كشور ما يكي از كشورهاي پيشگام و پيشرو در اين زمينه بوده است؛ حدود 195 كشور عضو فعال اين جمعيت هستند كه همه ساله در چنين روزهايي برنامه هايي را در سطح ملي، منطقه اي و جهاني ارايه مي دهند، جالب اينكه دفتر منطقه اي اين كنوانسيون در شهرستان يزد است.

• وضعيت كشور ما در خصوص بيابان ها و آسيب هاي ناشي از آن را چگونه مي بينيد و عمدتا چند درصد خاك ايران را بيابان تشكيل مي دهد؟
كشور ما در كمربند خشك قرار گرفته است در حالي كه ما يك مركز ملي آمار و كنترل در اين زمينه نداريم تا بدانيم چند درصد از خاك كشورمان به وسيله بيابان ها محاصره شده اند اما آنچه مورد قبول است از لحاظ سطحي حدود 37 تا 50 ميليون هكتار از سطح كشورمان تحت پوشش بيابان ها هستند و از لحاظ درصدي هم 26 تا 34 درصد از كشور ايران در شرايط خشك و بياباني است. در يك تقسيم بندي كلي مي شود گفت كه ميزان بارش در سال در اين مناطق كمتر از 100 ميليمتر در سال است يا به روايتي در نقاط بسيار بحراني به 50 ميليمتر هم نمي رسد و اين باران هم بسيار نامنظم است. در برخي از نقاط كويري و بسيار خشك مثل كوير لوت كه به آن فرا بياباني و فرا كويري گفته مي شود چند سال پي در پي هم بارشي در اين منطقه نداشته ايم. بر اين اساس يك اصطلاحي ميان مردمان اين مناطق رايج است اينها به اين باران ها، باران هاي جني لقب داده اند. به اين منظور كه اين باران ها پيش از اينكه به زمين برسد تبخير مي شود و به هوا باز مي گردد چون جن در فرهنگ ما به چشم ديده نمي شود و اين باران ها هم پيش از بارش تبخير شده و به هوا باز مي گردد. بنابراين اين باران ها باران هاي جني لقب گرفته اند. اين نكته را بايد اضافه كنم كوير لوت ايران يكي از خشك ترين مناطق جهان است بنابراين ما از نظر جغرافيايي خيلي خوش شانس نيستيم و در مناطق خشك جهان قرار داريم. بيابان هاي ايران كلا در داخل فلات مركزي ايران واقع شده اند. حدود 14 تا 16 استان كشور ما تحت تاثير اثرات شوم بيابان ها هستند. در واقع بيابان ها از جنوب شرقي تا جنوب غربي تهران آغاز تا قزوين، كرج و رباط كريم تا قسمت هاي جنوب شرقي و سمنان و... ادامه دارد يعني پايتخت ايران از سه طرف، جنوب، جنوب غربي و جنوب شرقي مورد تهديد بيابان هاست. البته اقداماتي شده است اما من فكر مي كنم اينها كفاف نمي كند. بيابان هاي بعدي ما از جنوبي ترين نقطه يعني بوشهر شروع مي شود تا خوزستان، هرمزگان، سيستان و بلوچستان، خراسان رضوي جنوبي و مركزي، اصفهان، كرمان، مركزي، يزد، حتي بخش هايي از استان گلستان، آذربايجان غربي و زنجان ادامه دارد.

• بيابان زدايي ايران از چه سالي آغاز شد، آيا ما در اين زمينه راه موفقي را پيموديم؟
سابقه بيابان زدايي در ايران به دهه 1330 بر مي گردد. سال هاي5 ـ1334 ما يكسري كارهاي پژوهشي را آغاز كرديم. مبدا كار مناطق «الباجي» و «البروايه» شهر اهواز بود چون خط آهن از اين مناطق مي گذشت. شادروان مهندس دادش زاده در سازمان جنگل ها اين كار را شروع كرد. او براي اين كار از يكسري گونه گياهي و بومي بادشكن هاي خشك استفاده كرد و اين البته جواب بسيار مثبت و خوبي داد.

در واقع نخستين كارهاي عملي و پژوهشي به وسيله مهندس دادش زاده آغاز شد. بعدها در قالب طرح اصلاح مراتع بياباني يا كويري و در سال هاي 1338 و 1340 در تپه هاي «حارس آباد» سبزوار يكسري كارهاي ديگري آغاز شد. مهندس سنگ آهني مسئول اين پروژه بود. او از مديران كارآمد آن سال ها بود. در آن زمان ايشان به تركمنستان شوروي اعزام شدند، چون روس ها بيش از صد سال سابقه مبارزه با بيابان زدايي را داشتند. او پس از ديدن آموزش هاي لازم يك گونه گياهي به نام «تاغ» را به ايران آورد، اين گونه نسبت به خاك هاي شني و خشك بسيار مقام است. از اين گياه حتي به عنوان قهرمان شكستن غول بيابان ياد مي كنند. با كاشتن اين گونه گياهي در حارس آباد سبزوار مشخص شد اين پروژه بسيار موفق است. بعدها كارشناسان محيط زيست در پژوهش هايشان متوجه شدند كه اين گونه گياهي بومي در ايران هم وجود دارد به نحوي كه جنگل هاي كويري تاغ در بخش هاي وسيعي از كشور پيدا شد. از آن سال ها كارهاي موضعي و موردي به ويژه در خراسان آغاز شد، اما كارهاي منسجم و برنامه ريزي شده و مدون يا بيابان زدايي به زمان تشكيل وزارت منابع طبيعي بر مي گردد. (در سال 1346 اين وزارتخانه راه اندازي شد.)

عمر اين وزارتخانه متاسفانه بسيار كوتاه بود اما يادگارهاي بسيار ارزنده اي به ويژه در بيابان زدايي و حفظ منابع طبيعي بر جاي گذاشت. طرح تثبيت شن هاي روان، طرح آبخيزداري و حفاظت خاك و طرح اصلاح مراتع سه طرح مهمي بودند كه به وسيله همين وزارتخانه اجرا شد. طرح تثبيت شن هاي روان از آن سال ها با اعتباراتي كه سازمان برنامه و بودجه در وزارت منابع طبيعي گذاشت بالندگي و رشد را آغاز كرد. و دراكثر استان هاي كشور به اجرا درآمد به طوري كه تا سال 1357 طرح تثبيت شن هاي روان را با شيوه هاي مختلف اعم از مالچ پاشي، نهال كاري، بذرپاشي در تمام استان هايي كه درگير پديده بيابان هستند، شروع شده بود. بايد به اين حقيقت نيز اعتراف كنم كه در سال هاي آغازين كار به دليل اينكه ما از ساير كشورها الگوبرداري مي كرديم و تجربه هم نداشتيم، خطاهايي را مرتكب شديم. به طور مثال در بعضي مواقع در كاشت نهال دقت نكرديم و نهال هاي زيادي را در هكتار كاشتيم كه رقابت ايجاد شد، بيماري زردي پيش آمد، بيماري ها حمله كردند و گاهي اوقات چنان احساسي عمل كرديم كه حتي مزارع مردم را گرفتيم و كاشت نهال را تا ديوار خانه مردم پيش برديم اما خوشبختانه از اوايل دهه 50 به واسطه تجربه هاي به دست آمده موفق عمل كرديم. اينجا بايد به يك واقعيت ديگر اعتراف كنم. طرح تثبيت شن هاي روان يكي از مردمي ترين طرح هاي كشور بوده است چون در عمل معجزه اش را نشان داده است. بنابراين يكي از موفقيت هاي اين طرح نيز همين معجزه و موفقيت ها بوده است. ماموران طرح تثبيت شن هاي روان برخلاف ماموران جنگلداري كه مورد حمله قرار مي گيرند و به قتل مي رسند، به شدت با استقبال مردم مواجه اند. واقعيت اين است كه وقوع توفان شن گاهي اوقات در اين مناطق به ويژه در زابل و ديگر شهرهاي استان سيستان و بلوچستان به حدي زياد است كه شهر به تاريكي مي رود و مردم در روز روشن چراغ روشن مي كنند. بنابراين مردم براي غلبه كردن بر اين معضل همكاري صميمانه اي را با ماموران طرح تثبيت شن هاي روان داشته اند وحتي در كارهاي اجرايي به ماموران كمك كرده اند. به هرحال، طرح تثبيت شن هاي روان به خوبي پيش مي رفت اما انحلال وزارت منابع طبيعي در سال 1349 تاثير اندكي بر روند رو به جلوي اين طرح گذاشت.

• مالچ پاشي شيوه اي است كه مدت هاست در تثبيت شن هاي روان از آن استفاده مي شود. اصلا مالچ پاشي چيست؟ آيا براي تثبيت شن هاي روان مفيد واقع شده است و آيا خطرات زيست محيطي ندارد؟
ببينيد وقتي نفت را در پالايشگاه تجزيه مي كنند، ماده هايي مانند بنزين، نفت سفيد، گازوييل، قير و ده ها ماده ديگر توليد مي شود كه يكي از اين ماده ها مالچ است. اين ماده نفتي را وقتي روي شن ها مي پاشند، ذرات شن را به هم متصل مي كند. نيروي محركه باد به طور موقت قادر به حركت دادن آن نمي شود. البته براي گونه هاي جانوري مضراتي دارد. برخي كارشناسان معتقدند براي گونه هاي گياهي زياد مفيد نيست اما همچنان كه اشاره شد براي گونه هاي جانوري به ويژه حشرات بسيار مضر است. يكي از راه هاي احياي خاك ها اين است كه فعاليت براي زندگي باكتري ها و ميكروب ها فراهم شود. اين در حالي است كه مالچ پاشي اين فرايند طبيعي را مختل مي كند و موجب از بين رفتن اين موجودات مي شود اما مالچ مزاياي ديگري هم دارد از جمله اينكه اگر باراني در بيابان ببارد، مانع نفوذ باران نمي شود ولي تبخير را كم مي كند. از سوي ديگر شدت توفان هاي شن در بيابان چنان شديد و زياداست كه مانع كاشت گونه ها در بيابان مي شوند بنابراين كارشناسان براي غلبه كردن بر اين مشكل از مالچ پاشي استفاده مي كنند چون با مالچ پاشي به طور موقت شن ها تثبيت مي شوند و فرصت كاشت نهال و بذرپاشي ايجاد مي شود. البته در استفاده از مالچ پاشي بعضي ها غلو كرده اند. من اعتقاد دارم اگر ما با تدبير، دقت وكارشناسي كار كنيم، حتي به بزرگ ترين تپه ها و توفان هاي شني مي توانيم غلبه كنيم و نيازي هم به مالچ پاشي نداريم زيرا استفاده از مالچ علاوه بر مضرات زيست محيطي مشكلات ديگري مثل هزينه تهيه مالچ، ماشين آلاتي كه بايد از خارج وارد شود و حتي خود پاشيدن مالچ هزينه براست. به هرحال اگر قرار بر استفاده از مالچ باشد، بايد تمام جوانب را سنجيد و برنامه ريزي دقيق كرد.

• شما پيش و پس از انقلاب سمت هاي مهمي در سازمان جنگل ها داشتيد و از نزديك روند طرح تثبيت شن هاي روان در كشور را دنبال كرده ايد. چرا پس از انقلاب طرح تثبيت شن هاي روان اندكي به كندي پيش مي رود.
من پيش از اينكه وارد اين بحث شوم، باز هم تاكيد مي كنم كه طرح تثبيت شن هاي روان به دليل ويژگي مردمي بودن و حمايت مردم از اين طرح ها تداوم پيدا كرد. اما به دليل تغيير مديريت هاي پي درپي در بعد انقلاب و جايگزين شدن افراد غيركارشناس و اعمال سليقه هاي مختلف، اين طرح مقداري صدمه ديد. با اين وجود پس از انقلاب نيز حركت هاي سازنده و خوبي در اين زمينه انجام شد اما من معتقدم برنامه و طرح تثبيت شن هاي روان بايد از روي علم و برنامه ريزي درست باشد، آنچه در اين بين بسيار مهم است اين است كه شتاب و پيشرفت پس از انقلاب همسو با بودجه و اعتبارات دولتي ندارد دولت محترم امكانات وسيع بودجه و اعتبار كلان در اين زمينه تخصيص داده است، حتي ماده واحدهايي را از تصويب مجلس گذرانده است اما مديريت ناكارآمد است و برنامه ريزي و نظارت درستي ندارد و سليقه اي عمل مي كند. از سوي ديگر از نظر ساختاري و تشكيلاتي هم مشكل داريم. سازمان جنگل ها و مراتع كشور متولي تمام منابع طبيعي است چطور ما براي سازمان هاي ديگر وزارتخانه ايجاد مي كنيم، اما سازمان جنگل ها را به اين وزارتخانه و آن سازمان آويزان مي كنيم! اين سئوال اينجا به اين شكل پيش مي آيد كه چرا سازمان جنگل ها به وزارت جهاد كشاورزي منتقل شد؟! همان موقع هم كارشناسان به اين موضوع اعتراض كردند همين جابه جايي هاي پي در پي متاسفانه به اين طرح ها ضربه زد. ما الان در بيابان هاي كشور حدود 6 تا 12 ميليون هكتار نقاط بحراني داريم بايد به سرعت روي اين نقاط كار كنيم اما با اين وضعيت من تاريك مي بينم.

• براي برون از اين بحران بايد چكار كرد؟

در دو زمينه بايد كار شود نخست وزارتخانه اي جديد بايد راه اندازي شود تا منابع طبيعي، محيط زيست و مسايل شيلات و آبزيان و شكار را مديريت كند دوم از تخصص ها و تجربه ها و دانش هاي روز استفاده بهينه شود و در يك كلام كار به دست كاردان سپرده شود.

منبع: www.hayetono.org


 

قبل از باز كردن ايميل اينجا را حتماً بخوانيد

قبل از باز كردن ايميل اينجا را حتماً بخوانيد

قصد من از نوشتن اين مطلب بيان نكات فني در باز كردن و دريافت اكانت براي ايميل نيست بلكه قصد اصلي من شايد فرهنگي باشد. اگر مي خواهيد نكات علمي و فني باز كردن يك ايميل را ياد بگيريد به اينجا ( http://www.fafzali.com/ttak/archives/000144.html  ) مراجعه كنيد.

فرهنگ كار با ايميل

در بسياري از كشورها ايميل و فرهنگ استفاده از آن از دوران كودكي و همزمان با ياد دادن كدپستي و ... آموخته مي شود. كار با ايميل به عنوان ابزاري بسيار مفيد و ارزان ، بعنوان يك فرهنگ ترويج مي شود. چگونه؟ در اينجا فقط به چند نكته بسنده مي كنيم!

پايداري

اگر خواستيد از ايميل استفاده كنيد اول از همه با خود بگوئيد آيا نياز دارم؟ يا اينكه آيا براي چك نمودن آن پشتكاردارم  و امكانات لازم مهياست؟ يا اينكه آدرس آن را به افرادي ميدهم و بعد اصلاً آنرا چك نمي كنم يا دير به دير چك مي كنم؟ بهرحال كار با ايميل هم فرهنگ خود را دارد. آيا مي دانيد لازم است كه پاسخ هر ايميلي در فاصله حداكثر 24 ساعت داده شود؟

نكته بعدي اين است كه هر اكانت ايميل به مثابه آدرس منزل يا كار شماست؟ و خوبي ايميل اين است كه معمولاً مي تواند در طول عمر يك فرد ثابت باشد. اما آيا آدرسهاي ايميل ما اينگونه است؟ يا هر چند سال يا حتي ماه عوض مي شود؟ براي رفع اين عيب اول لينك بالا را مطالعه كنيد، بعد ببينيد و اطلاع حاصل كنيد از چه سرويسي دوست داريد استفاده كنيد؟

كار با نرم افزارها مثل اوت لوك و...

بسياري در پي آنند كه مثلاً با استفاده از اكانت ياهو با اوتلوك و نظاير آن بدليل برخي فوايد مثل راحتي و ... كار كنند و بهمين دليل بدنبال نرم افزارهاي واسطه هستند. هر چند برخي از اين ابزار وجود دارند ( براي نمونه اين مطلب را ببينيد:  نحوه چک کردن ایمیل های yahoo به وسیله outlook) اما در برخي موارد يا ايمن نيستند يا بخوبي جواب نمي دهند.

پس چه كنيم؟ آيا مي دانيد مي توانيد با ايميل ياهو هم امكانات اوت لوك را بدون نرم افزار واسطه داشته باشيد؟ حتماً فكر مي كنيد پرداخت ساليانه 20 دلار را پيشنهاد مي كنم؟ ولي نه ! شما كافي است از ايميل ياهو از كشور كانادا يا بريتانيا استفاده كنيد كه اين امكان آن رايگان است. كه در اينصورت اكانت شما بصورت (yahoo.ca@..... , .. ) خواهد بود. بدين منظور در صفحه اول ياهو اول بايد به ياهوي ساير كشورها و مثلاً دو كشور ياد شده برويد و از آنجا ايميل خود را بگيريد. نگران استفاده از مسنجر هم نباشيد با همين اكانتها هم درست مثل اكانتهاي ياهو دات كام ميتوانيد از ياهو مسنجر استفاده كنيد.

همچنين مي توانيد از ايميل جديد دو گيگا بايتي جي ميل هم استفاده كنيد. معمولاً اين امكان هم در دسترس است ولي اگر نتوانستيد دعوتنامه آنرا بگيريد سري به اينجا بزنيد كه در كمترين زمان براي شما دعوتنامه لازم را ارسال مي كند. .... زياده حرفي نيست.


 

چگونه بک آپ بگیریم

بك آپ... تي تك2چند تن از دوستان و بازدیدکنندگان محترم سایت  طی ایمیل نسبت به چگونگی تهیه بک آپ یا فایلهای پشتیبان از فایلهای کامپیوتری سئوال کردند که مناسب دیدم تا مبحث این هفته را به این مطلب اختصاص دهم.

ما باید بدانید که چه چیزی را میخواهید بک آپ کنید. کامپیوتر شما سه چیز در هارددیسک خود دارد که عبارتند از: سیستم عامل، برنامه ها و نهایتا دیتا.

در مورد سیستم عامل باید بگویم که نیازی به بک آپ گیری آن نیست زیرا در صورت بروز مشکل میتوان آنرا از دیسک اصلی مجددا نصب کرد. فقط ممکن است بعضی از تنطیمات را از دست بدهیم که زیاد بچشم نمی آید. برنامه ها را نیز میتوان به همین روش مجددا از روی دیسکهایشان نصب کرد و نیازی به کپی گیری ندارند.

مهمترین مسئله دیتا است که روزانه مشغول تولید آن هستید. دیتا، تمام فایلها و مستنداتی است که درست میکنید، تمام ایمیلهایی است که دریافت کرده و یا ارسال میکنید، Favorites و bookmarks است که میسازید. تنظیمات اینترنت شما و تمام عکسهایی که میگیرید و نهایتا اینکه هرآنچه در کامپیوتر خود قرار میدهید.

وقتی دیتا را از دست میدهید بازیابی آن بسیار مشکل خواهد بود و حتی گاهی غیرممکن میشود مگر آنکه یک بک آپ خوب و سالم از فایلهای خود داشته باشید.

پیشنهاد من برای تهیه بک آپ استفاده از برنامه WinZip و کپی فایلهای حاصله بر روی CD-RW است.

هارددیسک محیط اصلی ذخیره اطلاعات در کامپیوتر محسوب میشود. متاسفانه گاهی هارددیسکها خراب میشوند که در اصطلاح کامپیوتری میگویند "هارددیسک کراش کرد". در این حالت تمام دیتای شما از دست میرود. بازیافت این اطلاعات از دست رفته نیاز به صرف هزینه و زمان زیادی دارد و گاهی هم غیرممکن خواهد بود که بتوانید دیتا را برگردانید.

بک آپ گیری بزبان ساده بمعنای کپی کردن فایلها در محلی دیگر است تا اگر محل اول خراب شد بتوانید آنرا از محل دوم برگردانید. محلی که میتوانید از آن برای ذخیره بک آپ استفاده کنید میتواند مدیا یا محیطهای متفاوتی مانند فلاپی دیسک، زیپ دیسک، سی دی و یا نوار باشد.

از فلاپی دیسک معمولا برای تهیه بک آپ فوری از فایلهای بسیار مهم بصورت تک و آنهم با اندازه کم استفاده میشود زیرا فلاپی دیسک جای زیادی برای ذخیره ندارد.

بعضی برنامه ها مانند Quicken ، قابلیتی دارند که با فشار یک دکمه یا زدن یک آیکون میتواند فایلهای دیتای شما را بک آپ کند. این نوع برنامه ها فقط از دیتا کپی میگیرند و به برنامه های نصب شده کاری ندارند. این نوع بک آپ گیری برای اجرای کارهای مالی و مهم بسیار مورد مصرف قرار میگیرد.

برای بک آپ گیری لازم است اول تصمیم بگیرید که روی چه مدیایی میخواهید کپی بگیرید. برای بک آپ گیری از یک فایل کوچک شاید فلاپی دیسک مصرف شود اما اگر این دیسکت کهنه و قدیمی باشد ممکن است نه تنها مشکل شما را حل نکند بلکه آنرا دو صد چندان هم نماید. تهیه بک آپ از کل هارد دیسک هم نیاز به جایی بزرگ مانند یک هارددیسک دیگر آنهم به همان اندازه هارددیسک اولی دارد. در چنین موردی استفاده از نوار هم توصیه میشود که البته کندتر است. سی دی های قابل بازنویسی RW از بهترین محیطهای بک آپ گیری محسوب میشوند. استفاده از سی دی های یکبار مصرف مانند R نمیتواند پاسخ مناسبی برای بک آپ گیری باشد. اغلب دستگاههای CD-ROM با قابلیت نوشتن روی سی دی، برنامه ای دارند که بشما کمک میکند تا بتوانید از دیتای خود بک آپ بگیرید.

اما نطرتان درباره بک آپ گیری آنلاین چیست؟ سایت بک آپ گیری www.connected.com اقدام به ارائه سرویس بک آپ گیری اتوماتیک و آن لاین کرده است. برای استفاده از این سرویس باید مشترک سایت شوید، سپس میتوانید با زمان بندی خاص خود به سیستم بگویید که چه وقت، کدام فایلها را کپی کند و نهایتا اینکه کامپیوتر خود را روشن بگذارید. کامپیوترتان سروقت با وب سرور سایت تماس میگیرد و فایلهای مورد نظرتان را بعنوان بک آپ بدان سرور منتقل مینماید. بسته به میزان دیتای ذخیره شده، ماهیانه پرداخت شما تعیین میگردد.

واضح است که هر یک از ما فایلهای مهمی برای بک آپ گیری داریم که متاسفانه ویندوز، کار بک آپ گیری را ساده نکرده است و تا حدی آنرا مشکل هم ساخته است زیرا فایلها را در فلدری بنام My Document جا داده اما تنظیمات اینترنت و Favorites و Bookmarks را در فلدری داخل دیرکتوری ویندوز قرار داده است. پس بهتر است بدانید که از کدام یک، چه وقت بک آپ میگیرید. شاید هم بهتر باشد اگز میتوانید از کل هارددیسک بک آپ بگیرید و خیال خود را راحت کنید.

درهرصورت نیاز به بک آپ گیری دارید. برای اینکار پیشنهاد من آنست که به نکات زیر اهمیت داده و آنها را رعایت کنید:

1- بک آپهای خود را آزمایش کنید تا مطمئن شوید که نه تنها حاوی فایلها هستند بلکه اطمینان حاصل کنید که حتما قابل بازیابی میباشند. اینکار را میتوانید با بازیافت دو یا چند فایل بررسی کنید.
2- مدیا را بصورت دوره ای بچرخانید. میتوانید برای هر روز هفته یک سی دی یا نوار انتخاب کنید و آن روز هفته را روی مدیای همان روز بک آپ کنید.
3- دیسک یا نوار یا سی دی بعد از چند بار نوشتن و پاک کردن، قابلیت ذخیره اصلی خود را از دست میدهد پس یادتان باشد که هر چند ماه و یا حداقل سالی یکبار آنها را با نمونه های جدید و نو عوض کنید.
4- برچسب زدن مناسب از دیگر موارد مهم است. مطمئن شوید که روی دیسک یا نوار بدرستی مشخص کرده اید که حاوی چه موارد یا زمانی از بک آپ است.
5- دیسک تمام برنامه هایی که نصب میکنید را در کنار هم و در یکجا قرار دهید تا در صورت نیاز بتوانید آنها را بسرعت بیابید.
6- اگر فقط از دیتای خود بک آپ میگیرد، در صورت بروز اشکال در هاردیسک لازم است تا تمام برنامه هایتان را از اول نصب کنید. اگر از درایو Zip یا Jaz یا CD-R/RW استفاده میکنید لازم است تا فایلها، Patchها ، Updateها و سایر مواردی که دان لود کرده اید را در یک یا چند دیسک کپی کرده و کنار بگذارید. بدین ترتیب در صورت بروز مشکل، نصب مجدد برنامه ها دردسر کمتری خواهد داشت.
7- بک آپها را در محلی امن نگه داری کنید. اگر دیتای شما از اهمیت ویژه ای برخوردار است حتما یک کپی آنرا در خارج از محل و در جایی دیگر حتی در گاوصندوق نگهداری کنید تا اگر دیتا و کامپیوتر و بک آپ اولیه بر اثر زلزله، آتش سوزی و یا هر اتفاق دیگری از دست رفت بتوانید آنرا از کپی دوم که در محل دیگری قرار دارد مجددا بازیافت کنید.
استفاده از بک آپ گیری درست مانند بهره گیری از سیستم بیمه است. آرزو میکنید که هیچوقت از آن استفاده نکنید اما وقتی مصیبتی پیش آید این بک آپ حافظ منافع شما خواهد بود.

منبع: www.cometonet.com


Tuesday, July 05, 2005 

تي تك 2

نزديك به 5 سال از وب نگاري و دو سال و اندي از "تي تك" نگاري بنده مي گذرد. سالهائي پر از تجارب مختلف. و ثمره آن كه سي دي كامل مقالات و نرم افزارهاي تي تك است.

از بهترين خاك، بهترين خاك لاتين، جي ميل فور يو، پيك راستان، soilnews، آموزش آنلاين خاكشناسي ، سايت شخصي ام تا تي تك و لينكدوني تي تك كه الان تي تك نام گرفته است.

نظرات و انتقاداتي كه از دوستان دريافت نموده ام حاكي از پر رنگ تر شدن نقش اينترنت در آگاهي جامعه است. و اهميتي است كه ما نيز بايد در كارهاي خود و وسواس در گزينش برترينها براي ارتقاء كيفي و كمي محتواي فارسي در اينترنت بايد مبذول كنيم.

چند روزي است كه سيستم نشر وبلاگ MT بنده در تي تك دچار خطاي 500 و 400 Internal server error شده و نتوانسته ام نسبت به بروز كردن سايت و حتي قالبهاي آن اقدام كنم. در اين راه از دوستان خود در هاستيران هم كمك گرفتم كه آنها هم علت را در مويبل تايپ بيان نمودند هر چند كه شاهد اقدامات آنان حتي در تماس با مركز اصلي MT هم بودند ولي تاكنون موفق به اصلاح آن نشده اند.

بنابراين تصميم به انتشار در فضائي جديد گرفتم. از ميان سايتهاي سرويس دهنده موجود من بلاگر را مطمئن ترين يافتم. سرويسهاي فارسي از نظر پشتيباني و ساير مسائل حاشيه اي قابل اطمينان نيستند. بنابراين اين احتمال را ميدهم كه از اين پس و حتي بصورت دائم در همين محل شما را ديدار كنيم. چيزي كه مهم است اين است كه بيش از بيش محتوا اهميت دارد نه چيز ديگر.


 

ارائه مجموعه مطالب، بهمراه هداياي نرم افزاري منحصر به فرد و رايگان به نام " تي تك پك 1"

لطفاً به اين آدرس مراجعه فرمائيد http://ttakpack.blogspot.com


About me

  • I'm ُS. F. Afzali
  • From isfahan, isfahan, Iran
  • -Ph.D. student.Know me more at My profile or www.khaky.com (My web page)

  • My profile

Photo Gallery گالري عكس

www.flickr.com
This is a Flickr badge showing public photos from ttak. Make your own badge here.

Neswletterخبرنامه

براي عضويت در خبرنامه سايت، ايميل خود را  وارد و كليك كنيد



powered by Bloglet


Google PageRank™ - Post your PR with MyGooglePageRank.com  رتبه سايت از 10 در موتور جستجوي جهاني گوگل
Creative Commons Licenseكپي رايت مطلب2004-2005


Detailed Stat. Here
از تاریØ® 8/9/83 کانتر زیرین قرار داده شده است